szagseason
Men
 
Frumok
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Music
 
llami oktatspolitika (emelt)

 

Az llami oktatspolitika jellemz vonsai a XVIII. szzadtl az els vilghborig
 
A 18. szzad eltt:
 
A 16-17. szzadi Magyarorszgon –ahogyan mindenhol Eurpban– az oktats feladata az egyhzakra hrult: a Reformciig a katolikus egyhz tartott fenn nevelintzeteket, papneveldket, de a szzadfordulra elterjedtek az ortodox ill. a protestns egyhzak nevelintzetei is. Ekkortjt teremtetik meg –a katolikusok jtsai rvn- az egyhzi npiskola, amely elemi ismeretek (rs/olvass, szmols) elsajttst tette lehetv az als- s kzprtegbl szrmazk szmra. Az rstudatlansg magas foka, iskolzottsgbl kvetkez tlagmveltsg alacsony szintje tfog reformokat ignyelt volna (alig voltak iskolk, tanrok, etc.), az oktats azonban ekkor mg egy relatve rendszertelen, hzagos massza volt, radsul csak a fik eltt volt nyitva a tanuls lehetsge.
Az ellenreformci idejn lteslnek az els jezsuita papneveldk, amelyek ksbb a vilgiak szmra is megnyitjk kapuikat. A jezsuita nevelintzetek elterjedse, prhuzamosan az erdlyi protestns iskolk megjelensvel egyelre nem sokat javtott a tanulatlan nptmegek helyzetn. A katolikusok gimnziumaiban, s az ennl magasabb rend kpzst nyjt akadmikban a latin nyelv, a potika, a retorika, majd –kizrlag az akadmikban- a filozfia s a teolgia tudomnya volt elsajtthat. Ekkor jelenik meg a hittan, mint tantrgy, amely a kzpkorban mg nem ltezett. A protestnsok kollgiumai, illetve lceumai hasonlan pltek fel: az elemi ismeretek elsajttsa utn –ugyangy, ahogyan a katolikus gimnziumokban- a latin nyelv, majd a potika-retorika pros tudomnynak oktatsa kvetkezett, ami utn ksbb –magasabb rang kollgiumokban - teolgia/filozfia volt vlaszthat. Ez a rendszer Pzmny Pter iskolarendszer-talaktsi reformjai sorn alakult ki. Az nevhez fzdik a nagyszombati katolikus jezsuita egyetem alaptsa is, amely blcsszeti, jogi s teolgiai fakultssal mkdtt egszen a 18. szzad kzepig, amikor Mria Terzia Budra kltzteti az egyetemet (az ELTE jogeldjrl van sz).
            A tants szellemisge iskolnknt vltozott: nem volt egysges tanterv, irnyelvek csak felekezeteken bell voltak megfogalmazva. A korban kibontakoz felvilgosods eszminek Magyarorszgra jutsval eleinte nem vltozik semmi, Erdlyben Apczai Csere Jnos tesz elvetlt ksrleteket a kolozsvri protestns egyetem (Erdlyben a protestns egyhzak kisajtthattk a katolikus iskolkat, azok mkdse Bthory idejn –nhny kivtelt eltekintve- tilos volt) tananyagnak megreformlsra. Tbb helyen sikerl is a korban modern descartes-i filozfia szellemben oktatni, azonban az ilyen elszigetelt prblkozsok ekkor mg nem jtjk meg a hazai oktatst.
 
A 18. szzad:
 
            A felvilgosods gondolatkreinek, filozfiinak, jtsainak forradalmval a konzervatv, rgi genercis tanrok mg nem tudtak mit kezdeni: a fiatal papsg azonban az 1700-as vekre magv teszi az sszes korabeli modern tudomnyt. Bevlt mdszer volt mr korbban is a papok klfldi (a katolikusok az osztrk terleteken, a protestnsok az szak-nmet vagy a nmet-alfldi terleteken) kpzse, az ott mr elfogadott modern ’fizika’ vagy a blcsszettudomnyok jszer megkzeltsei gy Magyarorszgra is elkerlnek. Newton, Galilei, Leibnitz, vagy Bacon, Descartes fizikai, illetve filozfiai jtsait innentl kezdve idehaza is tantottk.
            Az els igazn ttr vltozst azonban Mrtia Terzia felvilgosult abszolutista uralkodsa hozza: A kirlyn kzponti irnyts al kvnta vonni az sszes oktatsi intzmnyt. Kiss paradoxon helyzet ll be a 70-es vek oktatsgyi reformjainak kvetkeztben: ugyan az oktats irnytsa, felgyelete, szablyozsa kirlyi felsgjog lesz, mgis az egyhz tartja fenn az iskolkat. Az llam bevonulst az oktatsba a reformokat sszegz 1777-es Ratio Educationishoz kthetjk. Fontos megjegyezni, hogy az oktatsgy reformja Erdlyre NEM terjedt ki.
            Mria Terzia ltrehozza a Tangyi Bizottsgot (Plfy Mikls vezeti ekkor, Pozsonyban van a szke), amely az els olyan szervezet, amelynek az elnke vilgi emberknt irnytja a hazai oktatsgyet. Az orszg 9 tankerletre osztatik fel, nevezetesen: Pozsony, Buda, Besztercebnya, Kassa, Gyr, Pcs, Ungvr, Nagyvrad, Zgrb. A kerletek ln un. figazgatk llnak. Az oktats rendszere is gykeresen megvltozik: az elemi ismereteket nyjt npiskola fl egy ktszintes (3+2 osztlyos) gimnzium pl, amely fl az egyetem, illetve az ezzel egyenrang akadmia (A tankerletek szkhelyein akadmit kellett pteni). Az akadmik ltalnos rtelmisgkpz intzmnyek lvn blcsszeti tanulmnyokkal, majd ksbb jogi tanulmnyokkal foglalkoztak. Az egyetemeken a blcsszeti tanulmnyok elvgzse utn lehetett fakultst vlasztani (jogi, orvosi, teolgiai) Minden npiskolban npiskolai felgyel kpviseli az llamot.
            1773-ban a jezsuita rendet a ppa feloszlatja: llami utastsra minden jezsuita pap ezentl vilgi tantknt kteles volt a npiskolkban dolgozni. A Ratio Educationis a pap-tanrok elhelyezsn fell megszabta a tantand tantrgyakat is: a npiskolkban anyanyelven alapvet, elemi tantrgyakat kellett oktatni, kzpszinten llampolgrsgi ismereteket, erklcstant, fldrajzot, trtnelmet, egy l idegen nyelvet s ktelezen nmetet voltak ktelesek a dikok tanulni. A rendelet kzvetlen clja az rstudatlansg visszaszortsa, a tanult/szakkpzett munkaer arnynak javtsa volt, br tvolabbi clknt a kirlyn olyan a birodalomhoz h, egszsges magyarsgtudat, szlssgektl mentes, racionlis gondolkodk nevelst tzte ki clul, akik a birodalmon bell Magyarorszg helyzett elfogadjk, st, prtoljk. A tanroknak nagy slyt kellett fordtaniuk a gyerekek iskoln kvli nevelsre is: az egszsges letmd, a testnevels, a termszettel val bartkozs s a jtk fontos pontja volt a fiatalok fejldsnek.
            rdekes mdon azonban a Ratio Educationis nem rendelkezik se az iskolk fenntartsnak pnzgyi htterrl, se a tanrok kpzsnek mikntjrl: mindez hagyomnyosan, a bevett mdon zajlott tovbbra is, teht az egyetemek / gimnziumok / akadmik alaptvnyokkal, a npiskolk a kzsg lakosai pnzn tartottk fenn magukat, a tanrok kpzsrl pedig az egyhz gondoskodott klnfle nevelintzeteiben. Ekkortjt forrott ki azonban a pozsonyi tantkpz intzet un. normamdszere, amelynek lnyege a tudatosan-tervszeren megfogalmazott tanti krdsek s vlaszok egymsba tvzsbl, az olvasknyv (amely ekkor teremtetik meg) olvasmnyainak ily mdon val, beszlgets keretben trtn feldolgozsbl kialaktott kzs osztlyfoglalkozs. A forradalmastott tantsi mdszerek elterjesztsnek leghatkonyabb mdszereknt a tankerletek vezeti kteleztk a npiskolai tantkat, hogy a legkzelebbi tantkpz intzmnyben kpeztessk t magukat normatanrr. A normaiskolk elterjedsvel a tantkpzsnek egy j korszaka nylik.
            Mria Terzia 1980-ban fejezi be mvt az oktatsgy kiptsvel: az llamkzpontostott oktatsi rendszer mg j ideig az elgondolsai alapjn mkdik ezutn.
 
            II. Jzsef hatalomra kerlsvel kezdett vettk az Erdlyt rint oktatsgyi reformok is: 1981-es munkjban, a Norma Reginban elrendeli az Erdlyi Tangyi Bizottsg fellltst. Magyarorszgi mintra itt is kzpontostja az oktatst, a felekezetekre tekintettel lvn. A terv irnyelvei: „rtelem kimvelse, gondolkods fejlesztse, az tletalkots kpessgnek kialaktsa, a tuds utni vgy, az ismeretszerzs irnti fogkonysg felkeltse, a j s helyes eszttikai zls kialaktsa”.
            A kirly megprblja finomtani a Ratio Educationis rendszert: 6-ra cskkenti a tankerletek szmt, megprbl sszevonni iskolkat. Ez utbbi intzkedsvel ers ellenszenvet vlt ki mind a protestns, mind a katolikus papsg rszrl, mert az gy ltrejtt ’kzs valls’ iskolk irnytsa igencsak problematikuss vlt. II. Jzsef nevhez fzdik a mrnkkpzs kiptse: a budai egyetemen ekkor alakul a Mrnkkpz Intzet (korbban Selmecbnyn mkdtt ilyen iskola). Az oktatsi rendszer erszakos nmetestse az hatalmas vihart kavar, de a kirly 1790-ben bekvetkezett halla vgl is megszaktja a reformprblkozsok sort.
 
A 19. szzad els fele:
 
            A Ratio Educationissel, II. Jzsef kiegszt reformjaival a magyar kzoktats gyben a vrt gykeres fordulat csak rszben valsult meg: a rendeletek res oktatsi vza nem szmolt le az rstudatlansg magas szintjvel, az iskolzatlansg (az iskolakteles gyerekek nagyon kevs hnyada jrt rendszeren iskolba) s az ennek kveteztben jelentkez alulkpzettsg tovbbra is az orszg egyik f gondjai kz tartozott. A Ratio Educationis a kzj elrsnek zlogt egy olyan mvelt fiatalsg felnevelsben ltta, akik a kapott elmleti oktatst kamatoztatjk majd orszguk gynek elrelendtsben. Azonban az oktats elmleti vonalnak eltrbe kerlsvel, a gyakorlati tantrgyak eltnsvel igazbl rtelmt vesztette a tants maga, hiszen tl sok felesleges, hasznlhatatlan ismeret birtokba juttatta a gyerekeket.
 
            A problmk orvoslsra nyitotta meg kapuit Tessedik Smuel szarvasi mezgazdasgi „szorgalmatossgi” iskolja, amely a gyakorlati tantrgyak oktatst, termszettudomnyos ismeretek elsajttst helyezte eltrbe a feleslegesnek nyilvntott latin ill. grg nyelv s a tbbi humn tantrgy helyett. Az oktats Rousseau s a filantropizmus gondolatkrnek mdszerei szerint racionalista szellemben folyt. A nevess vlt intzmny j alapjul szolglt a ksbb kipl, mr mkdkpes magyar oktatsi rendszernek.
 
            1806-ban adatik ki a II. Ratio Educationis (I. Ferenc): a rendelet els sorban a katolikus iskolkra volt rvnyes, a protestns egyhzak ltal fenntartott intzmnyek az 1791-es vallsi trelmi trvnyre hivatkozva elutastottk. A protestnsok ehelyett ms kiegszt, egysgest rendeletet dolgoztak ki. A II. Ratio Educationis viszont alapveten egy nemzetisgi s vallsi tekintetben tolerns trvny volt: a nemzetisgnek nyilvntott magyar, nmet, horvt, szlovk, rutn, szerb s romn npek az elemi iskolikban anyanyelven tanulhattak innentl fogva. Azokon a terleten, ahol a magyar nyelv hasznlata nem volt elterjedt (nemzetisgi vidkek), ktelez jelleggel a magyart is tantani kellett. A trvny rszletesen kitr az anyanyelvi tants minden szintjre, egszen a npiskolktl a normaiskolkig (tantkpzk). Fontos megjegyezni azonban, hogy a kzpiskolkban (rszben) illetve az egyetemeken a tants nyelve tovbbra is a latin maradt. A tanagyagot a rendelet az adott trsadalmi osztlyra szabta: a parasztokat pldul a „tevkeny letre” felksztend mshogy tantottk, mint a vrosi fiatalokat az ottani npiskolkban. Innentl fogva szigorbban vettk a gyerekek iskolba jrst is: a szlkre, akik nem engedtk tanulni gyerekket (tbbsgben a paraszti szrmazsak, mivel a gyerek a mezgazdasgi munkkban segtett be a csald tbbi tagjval egytt, a tvollt pedig bevtelkiesst okozott) akr testi fenytses bntetst is kiszabhattak.
            Ekkor kezd el kiplni az elemi npiskolai rendszer idehaza: a Mria Terzia idejn lteslt vidki iskolk els komolyabb reformjban kiktttk, hogy adott teleplshez mekkora iskola tartozhat. A kisebb falvakban egyosztlyos, un. egytants iskolkat voltak ktelesek fenntartani a helyiek, itt latint csak a nemesifjak illetve a klnlegesen tehetsges parasztgyerekek tanulhattak. Itt vezettetik be elszr a „napkzi”. A tant feladata az volt, hogy a nebulkat rsra, olvasra, egyszer szmtanra s hittanra oktassa. A nagyobb falvakban kttants (teht ktosztlyos) iskolkat hoztak ltre, itt mr rsmvek szerkesztst, rajzot illetve mrtant is tanultak a dikok. A vrosokban hromtants iskolk felptst rendeltk el. Ezeknl az intzmnyeknl a cl a polgri plykon val elindts volt. A rendelet ezen kvl kitr a normaiskolk mkdsre is, megszervezi lnyok oktatst is (elg kezdetleges mdon). A kzpiskolk rendszerben fontos jts a ktesztends filozfiai kpzst nyjt lceumok megjelense. Az akadmik ktves blcseleti tagozata, majd a hromves jogi kpzse, az egyetemek ugyanerre pl karokra (majd szakokra) osztott kpzse csupn tantrgyi struktrjban, illetve a tants hogyanjban vltozott.
            A rendelet egyik f eredmnye a magyar nyelv hasznlatnak szleskr elterjesztse, illetve a nmet httrbe szortsa volt. A legtbb kzsg mg azonban mindig nem rendelkezett sajt iskolval, az iskolba jrk arnya pedig csak nagyon lassan ntt meg, a tanroknak pedig mg gy is hatalmas tlteltettsggel kellett szembenznik, a npiskolk feudlis jellege pedig tovbbra is megmaradt (a tanrok tovbbra is telekhasznlati jogot, illetve „termszetbeli” juttatsokat kaptak a helyiektl).
 
            Ekkortjt elevenedik meg a hazai vodamozgalom is: Brunszvik Terz s trsai (olyan hres nemesasszonyok, mint Bezerdy Amlia, etc.) munkssgnak nyomn megnyitjk kapuikat az els „kisgyermekiskolk”. A hazai vodamozgalom egyik legjelentsebb llomsa az 1836-os Kisdedv Intzetes Magyarorszgban Terjeszt Egyeslet megalakulsa volt, amelynek clja az vodk hazai terjesztse. A szzad vgre mr tbb szz voda plt, Brunszvik Terz munklkodsai nyomn pedig megjult a kisgyerekek nevelsnek hazai mdszertana is.
 
            1844: az llamigazgats, az oktats, az igazsgszolgltats, etc. nyelve magyar. Innentl fogva (a felsoktats nhny rszt leszmtva) az oktats magyarul, nemzetisgi terleten magyarul ill. az adott nyelven folyik.
 
            A magyar oktatspolitika trtnetnek jabb neves llomsa a Magyarorszgi Helytarttancs 1845-s trvnye, amely kimondja az elemi npiskolk kt tagozatra vlasztst: az als elemi kt osztlya mindenki szmra azonos volt, mg a fels elemi hrom osztlya aszerint specializlt, hogy a dikok tovbbtanulnak-e. gy olyan polgri ignyeknek megfelel iskolatpus krvonalai megteremtettek meg, amely vgl az elemi iskolkat a kzpszint oktats rendszerbe sikeresen beptette. Innentl kezdve 6-12 ves kor kztt ktelez volt iskolba jrni.
            A tanrok iskolzottsgnak, illetve brezsnek is j korszaka nylik ezzel: megkezddik a normaiskolk fejlesztse, a tanrok nyugdjat kapnak 30 v tants utn. Srospatakon beindul egyfajta tant-felgyel kpzs, ami a tanrok gyakorlati hozzrtse teremtette rt kvnta megszntetni. A protestnsok ilyetn jtsai (az 1791-es autonmira hivatkozva egszen idig minden reformjavaslatot elutastottak, specializlt trvnyt dolgoztak ki a protestns iskolk mkdtetsre) nyomn rengeteg katolikus tantkpz nyitja meg kapujt a kvetkez idkben (normaiskolbl tankerletenknt csak egy volt, mg Mria Terzinak ksznheten).
 
            A magyar kzoktats javul helyzete azonban tovbbra se tudta nlklzni az egyhz tmogatst: a npiskolk tanrai tovbbra is a helyi lelksznek tartoztak engedelmessggel (noha az llam ellenrizte ket), a kzpiskolk felett mkd gpezetet pedig tovbbra is az egyhz mozgatta, az llam csupn keretet teremtett mkdskhz.
           
            Az 1848-as esemnyek is nagyot lendtenek a magyar kzoktats gyn: az prilisi trvnyek kiadsa utn az els felels magyar kormny kultuszminisztere, Etvs Jzsef vitba bocstja tfog oktatsgyi reformjt. A program sajnos nem valsul meg, az orszggyls ksbbi, nyugalmasabb idkre halasztja az oktatsgy vitjt, gy Etvs csak ksbbi, 1868-as miniszterelnksge alatt tudja vghezvinni tervt.
            Etvs 48’-as oktatsgyi programja:
- Npiskolt minden teleplsre
- Szigor tanktelezettsg (6-12 ves korig), nagyfok ellenrzs
- Az elemi oktats ingyeness ttele
- Iskolk fenntartsa kzpnzbl (az ad 5%-a)
- Anyanyelvi oktats, az iskolk minden szintjn
- Gyakorlati tantrgyak oktatsa, a vallstan szmzse a npiskolkbl
- Az iskolk felekezeti jellegnek megszntetse, ha 50-nl kevesebb tanul vallja az adott vallst
- Az egyetemi blcsszkar feldarabolsa, tantkpzk hozzcsatolsa
 
A 19. szzad msodik fele:
 
            A szabadsgharc buksval a Habsburgok abszolutista politikja az let minden szintjn, ellenllst nem trve megregulzta az addigi liberlis, demokratikus rendet. Az oktatsgyben szigortottk az iskolba jrs ellenrzst, az ltalnos, elemi oktatst pedig ismt talaktottk: ltrehoztk a kt- vagy hromosztlyos alelemit (falusi npiskolk) illetve a ngyosztlyos felemit (vrosi npiskolk). Ismt megerstettk az oktats ’vallsos szellem erklcss’ profiljt, az intzetek szellemi vezetst az egyhzra bztk. A protesns iskolk nehz helyzetben voltak, mert mr nem hivatkozhattak az 1791-es vallsi autonmijukra, gy az egysges, llamkzpont oktats rendszerbe nekik is be kellett llniuk. Mindemellett nagyfok nmetests vette kezdett.
            Mindezek ellenre azonban a npiskolk helyzete jelentset fejldik az 50’-es vekben: az iskolba jrk, illetve az iskolt elvgz emberek szma hatalmasat ugrik, ksznheten a szigortsoknak. Az abszolutizmus csdjvel azonban ismt visszafejldik a rendszer, tekintve, hogy a lazul ellenrzsek kvetkeztben ismt cskken a dikok szma.
            A kzpiskolai rendszer is talakul: amellett, hogy a neohumanizmus s a herbartizmus hatsra ltrejnnek a reliskolk, az akadmik kt ves blcseleti tagozatnak s a 6 ves gimnziumi kpzsek sszeolvadsbl ltrejn a 8 osztlyos gimnzium, ami a 4-4 osztlyos al- s fgimnziumbl llt. Szigortjk az rettsgi vizsgk kvetelmnyeit, s kiktik, hogy gimnziumban csak szakkpzett tanrok tanthatnak. Az erszakos nmetests itt is passzv ellenllst vlt ki.
            A pesti egyetem filozfiai (blcseleti) fakultsa a msik hrom (teolgiai, jogi, orvosi) karral egyenrangv lesz: a blcsszkar megteremtsvel kezdett veszi a kzpiskolai tanrkpzs.
 
Az 1867-es Kiegyezs utn azonban ismt nagy fordulat kvetkezik a magyar oktatsgy trtnetben: Etvs Jzsef, mint Valls- s Kzoktatsgyi miniszter vghezviszi 48’-ban a parlament el terjesztett reformjt.
            Az 1868-as npiskola-trvny gykeresen tpti az addigi oktatsi rendszert. Kzsgi iskolk fellltst rendeli el azokra a teleplsekre, ahol egyhzi iskola mg nem ll (megjelennek az els llami npiskolk!). Az llam tovbbra is ellenrzi az egyhzi iskolkat, de az llam iskolk fokozatos eltrbe helyezst tzi ki clul. ltalnos tanktelezettsget rendel el, ltrehozza a 6 osztlyos npiskolkat, amelybe minden 6-12 ves kor gyerek kteles eljrni, klnben csaldjukat slyos pnzbrsg sjtja. A npiskolk fenntartsa a kzsg feladata, az ad 5%-a fordttatik erre a clra. Szabad iskolaalaptsi jogot kapnak a kzsgek, a hitfelekezetek, a klnfle trsulatok, s magnszemlyek is. A npoktats nem lesz ingyenes, de a szegny csaldok tmogatsban rszeslnek. Tovbbra is anyanyelv az oktats. A trvny nagy gondot fordt a tantkpzsre is. Az iskolk felgyelett az iskolai szk bonyoltja le. Ltrejnnek az un. polgri iskolk is, ahol a vrosi ifjak tanulhattak jvend polgri foglalkozsuknak megfelelen. Ezekben az iskolkban gyakorlati jelleg oktats folyt (mint a magasabb rang reliskolkban), a kispolgrsg ignyeinek megfelel klnfle hivatalnoki llsokhoz nyjtott kapaszkodt.
            Etvs az vodagyet is felkarolja: a trvny rendelkezik j vodk ptsrl, vnk kpzsrl, ksbb (Etvs halla utn) az vodk szervesen becsatlakoznak az oktats tbbi rszbe, teht 3-6 ves kor kztt kteles volt minden csald a helyi vodba (ha van) adni gyerekt.
            Etvs kzpiskolai reformja a tbbutas (tbbkpzses), modellt tmogatta azonban hallval az nem valsulhatott meg: Trefort goston ksbbi minisztersge alatt a klasszikus gimnziumokat s a reliskolkat meghagyta, br bvtette az elsajttand tananyag mrett. A gimnziumok feladata a felsoktatsra val felkszts volt. Trefort 1883-as trvnyben rendelkezik a kzpiskolai tanrkpzs hogyanjrl, illetve az rettsgi-rendszerrl. A grg-latin oktats helyett un. grgptl tantrgyak tantst szorgalmazta, ami az kori kulturismeretek rszletes taglalst jcskn lervidtette, ezzel teret engedve a modern tanok tantsnak (ezzel a szzad vgre a kzpiskolai latin-grg oktats vgl fokozatosan elsorvad).
            Mindemellett a korban teret nyert a nk oktatshoz val joga is: ni polgri iskolk, gimnziumok s egyb oktatsi intzmnyek nyitottk meg kapuikat az eleminl magasabb rend oktatsra vgy nknek (tbbnyire jmd kzposztlybeliek, vagy magasabb trsadalmi csoportba tartoz hlgyek).
            A pesti egyetem karai (fknt a blcsszettudomnyi) tovbb differencildnak, a tants sznvonala is megemelkedik.
            Az els vilghbor kirobbansig a magyar oktatsgy lassan, de biztosan fejldsnek indul: az rstudatlansg a kt vilghbor kztt mr kevesebb, mint 6%, az iskolba jrk arnya, az iskolk szma, a tovbbtanulk arnya pedig jelents javulson esik t. A 18. szzadban mg latin nyelv oktats magyar, illetve nemzetisgi terleteken az adott kisebbsg nyelve lesz, kialakul a 6 vfolyamos npiskola-rendszer (sokszori talaktsok rn, als- illetve fels tagozat, majd al- s felemi ltrehozsa utn). Kikristlyosodik a kzpiskolai oktats (polgri iskolk, reliskolk, majd az akadmia s a klasszikus gimnzium sszeolvadsbl keletkezett 8 vfolyamos gimnziumok), s a relatve szilrd alapokon ll felsktats (differencilt egyetemi karok, a kipl mrnkkpzs intzetei, etc.) is versenykpes lesz a rgi tbbi orszgval.
 
 
 
 
 
Bajnoksg
Lezrt szavazsok
 
Naptr
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Hny ra?
 
Linkek
 
12. trtnelem ttelek
 
Ltogatottsg
Induls: 2006-09-09
 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.